سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ممکن است بسیاری از دوستان و خوانندگان این مطلب، داغ دیده ویندوز ویستا باشند. ویستا با آن همه عظمت، رنگ و لعاب و هیاهو به بازارهای جهانی وارد شد و در مدت کوتاهی همه دلبری‌هایش تبدیل به دلفریبی شد. قصد ندارم بگویم مایکروسافت معایب ویستا را پشت رنگ و لعاب آن پنهان کرده است، تمام ضعف‌های ویستا کاریست ناخواسته و پیدایش آنها از روی عمد نبوده اما در واقع ویستا بزودی کنار گذاشته خواهد شد و بسیاری از کاربران آن باید چشم انتظار سیستم‌عامل دیگری باشند.
اولین سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت ویندوز 95 بود و سپس ویندوز 98 و ME و ویندوز NT و مدتی ویندوز 2000 و XP و همفتمین سیستم‌عامل آن، اکنون ویندوز 7 است.


لابد سئوال می‌کنید که ویندوز ویستا چرا در این بین نیست. من تصور می‌کنم مایکروسافت برای اینکه در کارنامه سیستم‌عامل‌های خود از ویستا نامی برده نشود و کارنامه خود را خراب نکند، آن را در بین آنها جای نداده تا تصویری از ویستا در میان سیستم‌عامل‌ها باقی نماند، از این رو نام ویستا از بین رفته است. اکنون زمان آن فرا رسیده تا بگوییم نسخه کامل ویندوز 7، فرزند خلف مایکروسافت بزودی به بازارهای جهانی خواهد آمد و دلگیری کاربران از ویندوز ویستا را خواهد شست. با توجه به انتشار مقالات مختلف از ویژگی‌های ویندوز 7 از نکات تکراری و مختصر صرف‌نظر و یا آنها را به صورت کامل‌تری توضیح خواهم داد.

ویندوز 7 را به چند دلیل می‌توانید جایگزین ویستا کنید:
1- UAC مهربان‌تر شده است

UAC یا همان User Account Control یکی از تکنیک‌های جدید مایکروسافت است و قرار بود امنیت ویندوز ویستا را بیشتر از دیگر ویندوزها تضمین کند، اما وجود آن کاربران را آزار می‌داد. سئوال‌های پی در پی قبل از اجرا شدن هر برنامه برای کاربران خوشایند نبود اما ویندوز 7 نیز بدون این تکنیک ساخته نشده بلکه در آن بهینه‌سازی صورت گرفته است به طوری که رفتارهای کاربر که باعث ایجاد تغییر در سیستم می‌شود را UAC اجازه ادامه کار خواهد داد و تنها زمانی که برنامه‌ای بدون درخواست کاربر سعی بر ایجاد تغییر در سیستم را داشته باشد از کاربر برای تایید آن سئوال خواهد شد.

2- همزیستی کامل با کارت‌های گرافیکی
ویندوز XP با اکثر کارت‌های گرافیکی سازگاری داشت. رایانه شخصی من دارای 3 کارت گرافیک است: NVidia و ATI و Matrox، ویندوز XP به راحتی می‌توانست تصویر desktop را بکشد و در سه مانیتور به راحتی برایم نمایش دهد. زمانی که ویندوز را به ویستا تغییر دادم متوجه شدم که دیگر نمی‌توانم از چند مانیتور استفاده کنم. زمانی که مشکل را با مایکروسافت درمیان گذاشتم آنها به من پیشنهاد دادند برای استفاده از این قابلیت ویندوز باید هر سه کارت گرافیک را از یک مدل و مارک انتخاب کنم و از قابلیت گذشته ویندوز XP دیگر خبری نبود. اما ویندوز 7 مشکل ویندوز ویستا را ندارد و امکان کشیدن تصویر توسط سه کارت گرافیک ناهماهنگ و با مارک‌های مختلف را به ویندوز مایکروسافت برگردانده، قابلیتی که در ویندوز XP وجود داشت و در ویندوز ویستا وجود نداشت.

3- ابزارهای بی مصرف
ویندوز ویستا دارای ابزارهای جانبی فراوانی بود. از آن جمله برنامه تماس‌ها، برنامه اصلاح تصاویر و برنامه تقویم روزانه و ابزارهای دیگر از این قبیل، این موضوع برای سازندگان این برنامه‌ها خوشایند نبود و ویستا آنها را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌داد. البته آنها برنامه‌های کاربردی کامل و کافی نبودند و توام با مشکل مواجه بودند. ویندوز 7 اینگونه ابزارهای اضافی را ندارد و آنها را به صورت رایگان در سایت خود قرار داده تا کاربران آنها را دانلود و نصب کنند، با این حرکت مایکروسافت به کاربرانش حق انتخاب داده که از برنامه‌های ارائه شده این شرکت استفاده کننده یا مانند ویندوز XP از برنامه‌های دیگر شرکت‌های نرم‌افزاری

4- بهینه‌سازی مدت زمان بارگذاری
دیگر ویژگی ویندوز 7 نسبت به ویندوز ویستا مدت زمان بارگذاری آن است. معمولا کاربران خانگی در انتهای روز سیستم خود را خاموش می‌کنند و روز بعد برای شروع کار سیستم را روشن می‌کنند. مدت زمان به دلیل طولانی بودن مدت زمان انتظار برای بارگذاری ویندوز ویستا این مسئله برای کاربران ویستا آزار دهنده شده است، از این رو سخنگوی مایکروسافت، به هدف این شرکت، یعنی پایین بردن مدت زمان بارگذاری ویندوز 7 نسبت به ویندوز ویستا در سخنان خود اشاره کرده است. وی گفته است در حال حاضر ویندوز 7 بتا در مدت زمان 15 ثانیه بارگذاری می‌شود اما ویندوز ویستا مدت زمان دو برابر را برای بارگذاری طی می‌کند، همچنین این سخنگو افزوده است که هدف اصلی آنها نگه داشتن ویندوز 7 نسخه اصلی در مدت زمان نسخه بتا است و در صورت تغییر احتمالی در آن به هر حال ویندوز 7 از ویندوز ویستا سریع‌تر بارگذاری خواهد شد.


5- کنترل پیغام‌های ویندوز
در ویندوز XP و ویستا شما قادر بودید پیغام‌هایی که به صورت بالن در system try ظاهر می‌شد را غیرفعال کنید در حالی که بسیاری از اینگونه پیغام‌ها بسیار حساس بودند و کاربر از آنها غافل می‌شد. در ویندوز 7 این اشتباه برطرف شده، به طوری که به کاربر اجازه داده می‌شود که چه نوع پیامی و از کدام نرم‌افزار غیرفعال یا فعال شود. به تصویر 1 توجه کنید:

ویندوز7

- بهینه‌سازی پنجره پیغام‌های امنیتی

در ویندوز ویستا چندین آیکن مربوط به پیغام‌های امنیتی داشتید که از طریق System Try قابل مشاهده بودند و برای هر تنظیم و پیغام امنیتی می‌بایست یک پنجره جداگانه باز می‌شد و این برای کاربر خسته‌کننده بود اما در ویندوز 7 همانگونه که در شکل 2 قابل مشاهده است برای تنظیمات دیواره آتش و ویندوز Defender و بروزرسانی ویندوز و سایر تنظیمات و موارد دیگر همگی در یک پنجره قابل مشاهده است. با کلیک کردن بر روی گزینه Open Action Center می‌توانید تنظیمات دلخواه و مطمئنی برای ویندوز خود انتخاب کنید مانند: فعال یا غیرفعال بودن بروزرسانی ویندوز، فعال یا غیرفعال بودن دیواره آتش و یا اینکه ضدویروس بر روی سیستم شما نصب شده است یا خیر و ...مطابق تصویر3

ویندوز7

 

ویندوز7


7- چیدمان پنجره‌ها در کنار هم
ممکن است زمانی لازم باشد که پنجره‌های باز شده خود را در ویندوز در کنار هم قرار دهید. مثلا زمانی که می‌خواهید 2 فایل متنی را با یکدیگر مقایسه کنید و یا زمانی که برنامه‌ای در حال اجرا است و شما می‌خواهید به کار دیگری رسیدگی کنید و از برنامه در حال اجرا نیز غافل نشوید. در دیگر نسخه‌های ویندوز این عمل برای یک یا چند پنجره از دیگر پنجره‌ها باید به صورت دستی انجام می‌شد اما در ویندوز 7 به سادگی می‌توانید با درگ پنجره به هر گوشه از تصویر آن را در پیش روی خود ببینید و پنجره به صورت اتوماتیک تغییر اندازه می‌دهد با توجه به تصویر 4 متوجه این قابلیت خواهید شد.

ویندوز7


8- دسترسی آسان‌تر به شبکه خانگی
برای کاربران خانگی بدون داشتن دانش فنی از شبکه عملیات ایجاد شبکه محلی در ویندوز ویستا بین یک یا چند کامپیوتر کاری دشوار است. ویندوز 7 این مشکل را از پیش پای آنها برداشته است. آنها به راحتی می‌توانند با ساخت یک گروه محلی در بین کامپیوترها یکدیگر را به سادگی در شبکه محلی پیدا کنند و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند. حتی مدیاپلیر ویندوز 7 نیز می‌تواند با بهره‌گیری از شبکه به وجود آمده برای آلبوم‌های موسیقی به اشتراک گذاشته شده لیست بسازد و آنها را پخش کند. همچنین اتصال به شبکه بی‌سیم نیز تنها با کلیک بر روی آیکون وای‌- فای از system try و انتخاب شبکه از لیست ختم می‌شود، این کوتاه‌ترین راه ممکن اتصال به شبکه بی‌سیم به نظر می‌رسد تا باز کردن پنجره و ساخت connection بین شما و شبکه بی‌سیم در ویندوز ویستا!


9- معنی واقعی Taskbar
این بار ظاهر این قسمت در ویندوز دستخوش تغییرات اساسی شده است. به طور مثال در ویندوز و با کلیک برو روی آیکون مرورگر اینترنت در Taskbar قادر بودید صفحات باز را در یک لیست کوچک آنها را مشاهده کنید. در ویندوز 7 این لیست با سایز بزرگ‌تر و همراه با آیکون مربوط به آن صفحه آمده است. این تنها تغییر نیست، مثلا اگر در یکی از پنجره‌ها فیلمی در حال پخش شدن است در این لیست نیز فیلم را در حالت نمایش به شما نشان می‌دهد و یا زمانی که شما روی آیکون مرورگر اینترنت در Taskbar کلیک راست را می‌زنید می‌توانید تاریخچه‌ای از سایت‌های مرور شده را نیز مشاهده کنید، با توجه به تصویر 5 این گزینه قابل مشاهده است.

ویندوز7






تاریخ : یکشنبه 91/2/10 | 5:29 عصر | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.