سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مریم عسگری - دنیای اقتصاد : برای اکثر کاربران لپ‌تاپ، چه آن دسته که لپ‌تاپ را با گارانتی خریداری کرده‌اند و چه دسته‌ای که لپ‌تاپ بدون گارانتی خریده‌اند پیش آمده است که لپ‌تاپشان دچار ایراد شود.


در این صورت سوالاتی نظیر اینکه با لپ‌تاپ خراب چه کنم، آن را برای تعمیر به دست چه کسی بسپارم، هزینه تعمیر چقدر است، آیا تعمیر لپ‌تاپ به صرفه است یا خرید یک لپ‌تاپ جدید و... پیش می‌آید. البته این اواخر با افزایش قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ بازار کسب‌وکار تعمیرکاران لپ‌تاپ گرم شده است و این روزها اکثر افرادی که لپ‌تاپشان خراب شده است به سراغ تعمیرکاران لپ‌تاپ می‌روند.
همچنین ممکن است افرادی که هنوز به این مشکل دچار نشده‌اند در پی یافتن پاسخ سوالاتی نظیر اینکه، چه کنیم تا لپ‌تاپمان دچار ایراد نشود،چه قطعاتی در لپ‌تاپ عمر کمتری دارند و چه قطعاتی بیشتر دچار ایراد می‌شوند،عمر مفیدلپ‌تاپ چقدر است و... مواجه هستند. پاسخ این سوالات به شما در کاهش هزینه‌ها و همچنین استفاده بهتر و بهینه از لپ‌تاپ کمک می‌کند و باعث می‌شود، شما درگیر دردسرهای تعمیر و تامین قطعه نشوید. پس اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید این گزارش را بخوانید.

با لپ‌تاپ‌های خراب چه کنیم؟
درصورتی که لپ‌تاپ‌تان دچارایراد شد بهترین کار این است که حتی اگر تبحری در این حوزه دارید از باز کردن لپ‌تاپ خود خودداری کنید. به ویژه اگر لپ‌تاپ شما دارای گارانتی است. چرا که در صورتی که این کار را انجام دهید لپ‌تاپ از گارانتی خارج می‌شود.به هر حال اگر لپ‌تاپتان دچار ایراد شد شما دو راه دارید. اول اینکه نسبت به تعمیر آن اقدام کنید و راه دوم هم خرید یک لپ‌تاپ جدید است.این شما هستید که باید با توجه به موضوعاتی چون، هزینه تعمیر لپ‌تاپ، قیمت لپ‌تاپ و... و همچنین اهمیت اطلاعات درون لپ‌تاپ خراب یکی از راه‌ها را انتخاب کنید.مرتضی نقیان، یکی از تعمیرکاران لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت در این باره می‌گوید: اکثر افرادی که لپ‌تاپ آنها دچار ایراد می‌شود به فکر تعمیر لپ‌تاپ می‌افتند تا خرید یک نمونه جدید.چرا که اکثر کاربران لپ‌تاپ اطلاعات شخصی و مهم خود را در لپ‌تاپ ذخیره کرده یا فایل مهمی در لپ‌تاپشان دارند تا به خاطر آن زیر بار هزینه تعمیر لپ‌تاپ بروند.مسوول کلینیک تعمیر لپ‌تاپ سپهر در پاساژ پایتخت هم در این باره می‌گوید: مهم‌ترین عاملی که روی تصمیم‌گیری برای خرید لپ‌تاپ جدید و تعمیر لپ‌تاپ تاثیرگذار است هزینه تعمیر لپ‌تاپ است. به عنوان مثال تعمیر لپ‌تاپی که قیمت آن حدود 500 یا 600 هزار تومان و هزینه تعمیر آن هم 400 هزار تومان است چندان منطقی نیست و در اکثر اوقات صاحب لپ‌تاپ، آن را برای اوراق کردن و استفاده از قطعات دیگر به تعمیرکار می‌فروشد. سهیلی، یکی دیگر از تعمیرکاران لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت هم گفت: روال عادی این است که لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت وقتی دچار ایراد می‌شوند برای اوراق شدن به فروش می‌رسند. اما با توجه به این موضوع که این اواخر لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت بسیار کمیاب شده‌اند اکثرا دارندگان لپ‌تاپ‌های خراب ارزان، از فروش آنها خودداری می‌کنند؛ چرا که نمی توانند با مبلغ 500 یا 700 هزار تومان لپ‌تاپ مناسب خریداری کنند.



عمر مفید لپ‌تاپ و قطعات آن چقدر است؟
به طور کلی طول عمر یک لپ‌تاپ و قطعات آن تحت تاثیر عوامل مختلفی چون، نحوه استفاده کاربر از لپ‌تاپ، جنس قطعه، شرایط محیطی مانند گرما و سرما و رطوبت هوا و عوامل دیگری از این دست متفاوت است. با توجه به این موضوعات کارشناسان به طور میانگین عمر مفید یک لپ‌تاپ را بین دو تا سه سال و عمر مفید قطعات آن را نیز در همین حد تخمین زده‌اند. البته این را هم در نظر داشته باشید طول عمر لپ‌تاپ و قطعات برخی از برندها مانند اپل بیش از سایر برندها است.به هر حال در هر دستگاه لپ‌تاپ، قطعاتی هستند که طول عمر کمتری دارند و عوامل محیطی و... تاثیر سریع‌تری بر عمر آنها می‌گذارند.

قطعاتی که زودتر از کار می‌افتند
بر اساس اعلام سهیلی، یکی از تعمیرکاران لپ‌تاپ، باتری و آداپتور از قطعاتی هستند که عمر مفید کمتری نسبت به سایر قطعات لپ‌تاپ دارند و بیشترین مشکل خرابی لپ‌تاپ‌ها مربوط به این بخش است.
به غیر از این قطعه صفحه نمایش و پس از آن هارد دستگاه است که به دلیل حساسیتی که نسبت به ضربه دارند عمر کمتری نسبت به سایر قطعات لپ‌تاپ دارند.البته عمر مفید صفحه نمایش ارتباط زیادی با نحوه کاربری دارد. یکی از فعالان بازار با اشاره به این نکته که آسیب باتری و آداپتور لپ‌تاپ مهم‌ترین مشکلی است که کاربران لپ‌تاپ با آن مواجه می‌شوند، گفت: گاه نیز کارت گرافیک دستگاه دچار مشکل می‌شود که تعویض کارت گرافیک هزینه‌ای حدود 100 تا 150 هزار تومان روی دست کاربر می‌گذارد. یکی دیگر از تعمیرکاران لپ‌تاپ هم می‌گوید: آسیب پردازنده و مادربورد از ایراداتی است که سلامت لپ‌تاپ‌ها را تهدید می‌کند که در صورت آسیب‌دیدگی این قطعه باید حدود 100 تا 250 هزار تومان هزینه شود که البته این رقم بستگی زیادی به ایراد قطعه و نوع و برند لپ‌تاپ دارد. به گفته وی، روی مادربورد سه چیپ اصلی قرار دارد که شامل چیپ‌های شمالی و جنوبی و چیپ گرافیکی است که آسیب این بخش‌ها کل سیستم را از کار می‌اندازند.

هزینه‌های تعمیر لپ‌تاپ
بسته به اینکه لپ‌تاپ چه مشکلی داشته باشد و البته اینکه قطعه مورد نظر برای تعمیر قطعه در بازار وجود داشته باشد هزینه تعمیر آن متغیر است.
این را هم در نظر داشته باشید که این اواخر به دلیل نوسانات نرخ ارز و شرایط آشفته بازار،موجودی قطعه در بازار به شدت کاهش یافته و فردی که قصد تعمیر لپ‌تاپ را دارد باید علاوه بر اینکه هزینه بیشتری بابت تعمیر لپ‌تاپ کند، بلکه زمان بیشتری را نیز در انتظار تعمیر شدن لپ‌تاپ صرف کند. حتی افرادی که لپ‌تاپ آنها دارای گارانتی است باید برای تامین قطعه از جانب شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش زمان بیشتری صرف کنند.
به طور کلی در حال حاضر هزینه تعمیر دستگاه نسبت به سه ماه گذشته افزایش یافته است و اگر سابق براین می‌توانستید صفحه نمایش لپ‌تاپ خود را با هزینه‌ای حدود 120 تا 150 هزار تومان تعویض کنید اینک باید برای تعویض این قطعه مبلغی حدود 140 تا 250 هزار تومان هزینه کنید.البته برخی از صفحه نمایش‌ها قیمت بیشتری دارند و بسته به نوع صفحه نمایش، برند، سایز این قیمت‌ها متغیر است.به گفته سهیلی،یکی از تعمیرکاران لپ‌تاپ گران ترین صفحه نمایش در بازار قیمتی حدود 500 هزار تومان دارد.هزینه تعویض یا تهیه شارژر لپ‌تاپ نیز بین 60 هزار تا 130 هزار تومان و هزینه تهیه باتری بین 60 هزار تا 180 هزار تومان است.البته این مبالغ بستگی به نوع لپ‌تاپ دارد.در مورد هارد هم اگر دستگاه قابل تعمیر باشد هزینه تعمیر آن حدود 30 تا 60 هزار تومان است. ولی اگر هارد قابل تعمیر نباشد باید نسبت به خرید هارد جدید اقدام کرد. در مورد اپتیکال درایو هم اوضاع به همین منوال است.رفع آسیب مادربورد یا چیپ‌های آن نیز هزینه ای حدود 100 تا 2500 هزار تومان می‌طلبد که البته این رقم بستگی شدیدی به میزان آسیب دیدگی قطعات دارد.برای تعمیر کیبورد نیز مبلغی حدود 35 هزار تا 70هزار تومان بسته به خرابی کیبورد دریافت می‌شود.

 






تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:19 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.