سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مریم عسگری - دنیای اقتصاد : برای اکثر کاربران لپ‌تاپ، چه آن دسته که لپ‌تاپ را با گارانتی خریداری کرده‌اند و چه دسته‌ای که لپ‌تاپ بدون گارانتی خریده‌اند پیش آمده است که لپ‌تاپشان دچار ایراد شود.


در این صورت سوالاتی نظیر اینکه با لپ‌تاپ خراب چه کنم، آن را برای تعمیر به دست چه کسی بسپارم، هزینه تعمیر چقدر است، آیا تعمیر لپ‌تاپ به صرفه است یا خرید یک لپ‌تاپ جدید و... پیش می‌آید. البته این اواخر با افزایش قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ بازار کسب‌وکار تعمیرکاران لپ‌تاپ گرم شده است و این روزها اکثر افرادی که لپ‌تاپشان خراب شده است به سراغ تعمیرکاران لپ‌تاپ می‌روند.
همچنین ممکن است افرادی که هنوز به این مشکل دچار نشده‌اند در پی یافتن پاسخ سوالاتی نظیر اینکه، چه کنیم تا لپ‌تاپمان دچار ایراد نشود،چه قطعاتی در لپ‌تاپ عمر کمتری دارند و چه قطعاتی بیشتر دچار ایراد می‌شوند،عمر مفیدلپ‌تاپ چقدر است و... مواجه هستند. پاسخ این سوالات به شما در کاهش هزینه‌ها و همچنین استفاده بهتر و بهینه از لپ‌تاپ کمک می‌کند و باعث می‌شود، شما درگیر دردسرهای تعمیر و تامین قطعه نشوید. پس اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید این گزارش را بخوانید.

با لپ‌تاپ‌های خراب چه کنیم؟
درصورتی که لپ‌تاپ‌تان دچارایراد شد بهترین کار این است که حتی اگر تبحری در این حوزه دارید از باز کردن لپ‌تاپ خود خودداری کنید. به ویژه اگر لپ‌تاپ شما دارای گارانتی است. چرا که در صورتی که این کار را انجام دهید لپ‌تاپ از گارانتی خارج می‌شود.به هر حال اگر لپ‌تاپتان دچار ایراد شد شما دو راه دارید. اول اینکه نسبت به تعمیر آن اقدام کنید و راه دوم هم خرید یک لپ‌تاپ جدید است.این شما هستید که باید با توجه به موضوعاتی چون، هزینه تعمیر لپ‌تاپ، قیمت لپ‌تاپ و... و همچنین اهمیت اطلاعات درون لپ‌تاپ خراب یکی از راه‌ها را انتخاب کنید.مرتضی نقیان، یکی از تعمیرکاران لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت در این باره می‌گوید: اکثر افرادی که لپ‌تاپ آنها دچار ایراد می‌شود به فکر تعمیر لپ‌تاپ می‌افتند تا خرید یک نمونه جدید.چرا که اکثر کاربران لپ‌تاپ اطلاعات شخصی و مهم خود را در لپ‌تاپ ذخیره کرده یا فایل مهمی در لپ‌تاپشان دارند تا به خاطر آن زیر بار هزینه تعمیر لپ‌تاپ بروند.مسوول کلینیک تعمیر لپ‌تاپ سپهر در پاساژ پایتخت هم در این باره می‌گوید: مهم‌ترین عاملی که روی تصمیم‌گیری برای خرید لپ‌تاپ جدید و تعمیر لپ‌تاپ تاثیرگذار است هزینه تعمیر لپ‌تاپ است. به عنوان مثال تعمیر لپ‌تاپی که قیمت آن حدود 500 یا 600 هزار تومان و هزینه تعمیر آن هم 400 هزار تومان است چندان منطقی نیست و در اکثر اوقات صاحب لپ‌تاپ، آن را برای اوراق کردن و استفاده از قطعات دیگر به تعمیرکار می‌فروشد. سهیلی، یکی دیگر از تعمیرکاران لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت هم گفت: روال عادی این است که لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت وقتی دچار ایراد می‌شوند برای اوراق شدن به فروش می‌رسند. اما با توجه به این موضوع که این اواخر لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت بسیار کمیاب شده‌اند اکثرا دارندگان لپ‌تاپ‌های خراب ارزان، از فروش آنها خودداری می‌کنند؛ چرا که نمی توانند با مبلغ 500 یا 700 هزار تومان لپ‌تاپ مناسب خریداری کنند.



عمر مفید لپ‌تاپ و قطعات آن چقدر است؟
به طور کلی طول عمر یک لپ‌تاپ و قطعات آن تحت تاثیر عوامل مختلفی چون، نحوه استفاده کاربر از لپ‌تاپ، جنس قطعه، شرایط محیطی مانند گرما و سرما و رطوبت هوا و عوامل دیگری از این دست متفاوت است. با توجه به این موضوعات کارشناسان به طور میانگین عمر مفید یک لپ‌تاپ را بین دو تا سه سال و عمر مفید قطعات آن را نیز در همین حد تخمین زده‌اند. البته این را هم در نظر داشته باشید طول عمر لپ‌تاپ و قطعات برخی از برندها مانند اپل بیش از سایر برندها است.به هر حال در هر دستگاه لپ‌تاپ، قطعاتی هستند که طول عمر کمتری دارند و عوامل محیطی و... تاثیر سریع‌تری بر عمر آنها می‌گذارند.

قطعاتی که زودتر از کار می‌افتند
بر اساس اعلام سهیلی، یکی از تعمیرکاران لپ‌تاپ، باتری و آداپتور از قطعاتی هستند که عمر مفید کمتری نسبت به سایر قطعات لپ‌تاپ دارند و بیشترین مشکل خرابی لپ‌تاپ‌ها مربوط به این بخش است.
به غیر از این قطعه صفحه نمایش و پس از آن هارد دستگاه است که به دلیل حساسیتی که نسبت به ضربه دارند عمر کمتری نسبت به سایر قطعات لپ‌تاپ دارند.البته عمر مفید صفحه نمایش ارتباط زیادی با نحوه کاربری دارد. یکی از فعالان بازار با اشاره به این نکته که آسیب باتری و آداپتور لپ‌تاپ مهم‌ترین مشکلی است که کاربران لپ‌تاپ با آن مواجه می‌شوند، گفت: گاه نیز کارت گرافیک دستگاه دچار مشکل می‌شود که تعویض کارت گرافیک هزینه‌ای حدود 100 تا 150 هزار تومان روی دست کاربر می‌گذارد. یکی دیگر از تعمیرکاران لپ‌تاپ هم می‌گوید: آسیب پردازنده و مادربورد از ایراداتی است که سلامت لپ‌تاپ‌ها را تهدید می‌کند که در صورت آسیب‌دیدگی این قطعه باید حدود 100 تا 250 هزار تومان هزینه شود که البته این رقم بستگی زیادی به ایراد قطعه و نوع و برند لپ‌تاپ دارد. به گفته وی، روی مادربورد سه چیپ اصلی قرار دارد که شامل چیپ‌های شمالی و جنوبی و چیپ گرافیکی است که آسیب این بخش‌ها کل سیستم را از کار می‌اندازند.

هزینه‌های تعمیر لپ‌تاپ
بسته به اینکه لپ‌تاپ چه مشکلی داشته باشد و البته اینکه قطعه مورد نظر برای تعمیر قطعه در بازار وجود داشته باشد هزینه تعمیر آن متغیر است.
این را هم در نظر داشته باشید که این اواخر به دلیل نوسانات نرخ ارز و شرایط آشفته بازار،موجودی قطعه در بازار به شدت کاهش یافته و فردی که قصد تعمیر لپ‌تاپ را دارد باید علاوه بر اینکه هزینه بیشتری بابت تعمیر لپ‌تاپ کند، بلکه زمان بیشتری را نیز در انتظار تعمیر شدن لپ‌تاپ صرف کند. حتی افرادی که لپ‌تاپ آنها دارای گارانتی است باید برای تامین قطعه از جانب شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش زمان بیشتری صرف کنند.
به طور کلی در حال حاضر هزینه تعمیر دستگاه نسبت به سه ماه گذشته افزایش یافته است و اگر سابق براین می‌توانستید صفحه نمایش لپ‌تاپ خود را با هزینه‌ای حدود 120 تا 150 هزار تومان تعویض کنید اینک باید برای تعویض این قطعه مبلغی حدود 140 تا 250 هزار تومان هزینه کنید.البته برخی از صفحه نمایش‌ها قیمت بیشتری دارند و بسته به نوع صفحه نمایش، برند، سایز این قیمت‌ها متغیر است.به گفته سهیلی،یکی از تعمیرکاران لپ‌تاپ گران ترین صفحه نمایش در بازار قیمتی حدود 500 هزار تومان دارد.هزینه تعویض یا تهیه شارژر لپ‌تاپ نیز بین 60 هزار تا 130 هزار تومان و هزینه تهیه باتری بین 60 هزار تا 180 هزار تومان است.البته این مبالغ بستگی به نوع لپ‌تاپ دارد.در مورد هارد هم اگر دستگاه قابل تعمیر باشد هزینه تعمیر آن حدود 30 تا 60 هزار تومان است. ولی اگر هارد قابل تعمیر نباشد باید نسبت به خرید هارد جدید اقدام کرد. در مورد اپتیکال درایو هم اوضاع به همین منوال است.رفع آسیب مادربورد یا چیپ‌های آن نیز هزینه ای حدود 100 تا 2500 هزار تومان می‌طلبد که البته این رقم بستگی شدیدی به میزان آسیب دیدگی قطعات دارد.برای تعمیر کیبورد نیز مبلغی حدود 35 هزار تا 70هزار تومان بسته به خرابی کیبورد دریافت می‌شود.

 






تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:19 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()

 



تازه‌ترین محصول نت‌بوی اسوس با نمایشگر لمسی 8.9 اینچی و وزن 960 گرم، دانش‌آموزان و دانشجویان را هدف گرفته است. این نت‌بوک با چرخش صفحه نمایشگر می‌تواند به کتاب‌خوان، لوح الکترونیکی نیز تبدیل شود.
شرکت اسوس (به‌غلط مصطلح ایسوس) که نخستین نت‌بوک‌ها را به دنیای آی.تی عرضه کرد، جدیدترین مدل خود را در آستانه کریسمس معرفی کرد. این نت‌بوک که از نمایشگر لمسی بهره می‌برد، Eee PCTM T91MT نام دارد و با برخورداری از نمایش‌گر چند منظوره لمسی 8.9 اینچی و وزن کمتر از یک کیلوگرم می‌تواند بهترین همراه برای دانش‌آموزان، دانشجویان و استادان به شمار آید.


نمایشگر با قابلیت چرخش روی نت‌بوک و هم‌چنین توانایی چرخاندن تصاویر روی نمایشگر، می‌تواند در نقش کتاب‌خوان الکترونیکی، لوح الکترونیکی و نت‌بوک ظاهر شود.
نت‌بوک جدید اسوس دارای پردازنده 1.33 گیگاهرتز اتم اینتل و رم 1 گیگابایتی است. حافظه 32 گیگابایتی SSD استفاده‌شده در آن به کاربر اطمینان می‌دهد که اطلاعاتش حتی در برابر سخت‌ترین ضربه‌ها حفظ خواهد شد؛ ضمن آن‌که اسوس، پانصد گیگابایت حافظه اختصاصی برای هر کاربر این نت‌بوک در پایگاه ذخیره‌سازی اطلاعات اینترنتی خود، ASUS Webstorage درنظر گرفته است.
از دیگر ویژگی‌های این نت‌بوک می‌توان به ارتباطات وایرلس، بلوتوث 2.1، وب‌کم 0.3 مگاپیکسل، بلندگوهای HD و خروجی مانیتور اشاره کرد. 2 ورودی یو.اس.بی2، ورودی کابل شبکه (LAN)، ورودی هدفون و میکروفون و کارت SDHC نیز دراین نت‌بوک تعبیه شده و باتری پلیمر لیتیوم آن تا 5 ساعت، انرژی دستگاه را تامین می‌کند.
این نت‌بوک از سیستم‌عامل ویندوز7 مایکروسافت بهره می‌برد و قیمت آن در بازار جهانی 532 دلار پیش‌بینی شده است






تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:13 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()
در مقاله قبل برای آنکه نوت بوک از زیر ضربات مداوم انگشت هایتان سالم در برود روش هایی گفتیم. در این مقاله نیز نکات دیگری را توصیه می کنیم.


از باتری خود نگهداری کنید

تردیدی نیست که باتری لپ تاپ شما در طول زمان فرسوده خواهد شد. مدت عمر این باتری به نحوه مراقبت شما از آن بستگی دارد. به گفته ی Russ Reynolds از شرکت Batteries Plus، یک باتری نت بوک معمولی نزدیک به 500 چرخه شارژ و تخلیه را پشت سر می گذارد. که بین 18 ماه تا 3 سال استفاده عادی را در بر می گیرد. برای آنکه تا حد امکان به عدد دوم نزدیک شوید، وقتی لپ تاپ خود را به یک پریز برق متصل می کنید (نظیر مواقعی که در دفتر کار یا منزلتان از آن استفاده می کنید) باتری آن را جدا نمائید. اگر باتری لپ تاپ رادر چنین شرایطی در آن باقی بگذارید، تغذیه برق AC می تواند باعث گرم شده و یا شارژ بیش از حد آن گردد (یکی از رایج ترین دلایل نواقص پیش از موعد لپ تاپها).


هنگامیکه لپ تاپ شما با تعذیه باتری خود کار می کند، تا زمان دریافت هشدار Low – Battery از آن استفاده نموده و سپس اجازه دهید باتری مجدداً بطور کامل شارژ شود. به این ترتیب، می توانید مجموع تعداد چرخه های شارژ انجام شده خود را به حداقل برسانید (به یاد داشته باشید که تقریباً تنها 500 چرخه شارژ را در اختیار خواهید داشت). Reynolds همچنین توصیه می کند که نت بوک و باتری خود را در یک محل خنک، خشک و با تهویه مناسب نگهداری کنید، زیرا محیطهای بیش از حد گرم نیز می توانند طول عمر باتری دستگاه را کاهش دهند.
احتمالاً شما نیز مانند هر کاربر دیگری به حالت Standby علاقه دارید زیرا امکان می دهد که لپ تاپ خود را بجای چند دقیقه، تنها در مدت چند ثانیه راه اندازی و یا خاموش نمائید. با اینحال؛ حالت Standby مقداری انرژی مصر می کند و این بدان معنی است که باتری دستگاه شما حتی زماینکه ظاهراً لپ تاپتان خاموش است، در حال تخلیه می باشد.

در نتیجه، شما تعداد ثابت چرخه های شارژ / تخلیه خود را سریعتر از دست خواهید داد. شما می توانید با استفاده از حالت Hibernate از این مشکل اجتناب نمائید. در این حالت، نت بوک شما وضعیت موجود خود را با نوشتن محتویات حافظه در یک فایل بر روی درایو دیسک سخت (که نگهداری آن هیچ تغذیه اضافی نیاز ندارد)، حفظ می کند. هنگامیکه کامپیوترتان را مجدداً راه اندازی می کنید، این فایل به سادگی مجدداً بارگذاری شده و شما را به همان نقطه ای که در آن قرار داشتید بر می گرداند (درست مانند حالت Standby). البته، استفاده از حالت Hibernate به چند ثانیه زمان بیشتر نیاز دارد اما رفتاراین حالت با باتری شما درست به اندازه خاموش کردن لپ تاپتان دوستانه است.

فرمت مجدد درایو دیسک سخت

ما نمی توانیم تعداد دفعاتی را بشماریم که دوستان و یا اعضای خانواده مان این پرسش را مطرح می کنند. که "کامپیوتر قدیمی من واقعاً کند شده است، آیا باید یک کامپیوتر تازه بخرم؟". در واقع، مسئله اصلی این است که ویندوز در طول زمان بخاطر معادلهای دیجیتالی کلسترول (فایلهای "یتیم"، ورودیهای باقی مانده در رجیستری و احتمالاً حتی Spyware ها و ویروسها زمین گیر می شود. خوشبختانه شما می توانید گرفتگی شریانهای سیستم عامل خود را با فرمت مجدد درایو دیسک سخت و نصب مجدد ویندوز برطرف نمائید. این یک فرآیند وقت گیر و جسورانه است اما نهایتاً یک کامپیوتر سالم و سریع را در اختیار شما قرار می دهد (البته احتمالاً نه با سرعت روزی که آن را برای اولین بار مورد استفاده قرار دادید، اما تا حدودی زیادی بهتر از وضعیت پیش از فرت مجدد درایو دیسک سخت).


در اکثر موارد، شما می توانید این عمل جراحی را با استفاده از CD بازیابی سیستم تولید کننده لپ تاپ خود انجام دهید. کافی است کامپیوتر خود را با این CD بوت کرده و سپس از دستورالعملهای گام به گام آن پیروی نمائید. با اینحال، پیش از آغاز کار مطمئن شوید که تمام اسناد e-Mailها، Bookmarkهای مرورگر و سایر داده های حیاتی خود را به یک درایو شبکه، درایو خارجی و یا دیسکهای اپتیکال (CD یا DVD) تخلیه کرده اید. متأسفانه، شما نمی توانید از تمام درایو دیسک سخت خود بطور کامل نمونه برداری کرده و پس از پاکسازی سیستم آن را مجدداً بازیابی نمائید. زیرا به این ترتیب تمام مشکلاتی که قبلاً داشته اید مجدداً یه سیستم بر می گردند. در مقابل، می توانید از یک یوتیلیتی Backup نظیر Genie Backup Manager 8,. برای بایگانی فایلها و تنظیمات خود به هر یک از مقاصد فوق الذکر استفاده نمائید. سپس، بعد از اتمام فرآیند بازیابی سیستم، نرم افزارهای کاربردی خود را مجدداً نصب کره و داده هایتان را بازیابی کنید. حالا سیستم قدیمی و کند شما یکبار دیگر به یک کامپیوتر نو شباهت پیدا کرده و در نتیجه برای مدت بسیار بیشتری به شما خدمت خواهد کرد.






تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:12 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()
آیا هنوز از نت بوک قدیمی و کند خود خسته نشده اید؟ با تکنیکهائی که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت، ممکن است بتوانید آن را تا آخرین لحظه عمر کاریش "سرپا" نگهدارید.


در سالهای اخیر، قیمت نت بوکها بطور قابل توجهی کاهش یافته است اما آنها هنوز تجهیزات گرانقیمتی به حساب می آیند. برای اکثر کاربران، خرید یک سیستم جدید در هر سال (یا دو سال یکبار) به هیچوجه عملی نیست. به همین دلیل، کاربران تلاش می کنند تا حداکثر بهره برداری ممکن را از نت بوکهای موجود خود بنمایند تا به بهترین بازگشت سرمایه دست پیدا کنند (خواه این سرمایه گذاری در سطح 500 دلار باشد و خواه 3000 دلار). خوشبختانه با تنظیمات مناسب و چند وسیله جانبی اندک، می توانید عمر لپ تاپ خود را بطور چشمگیری افزایش دهید.

آن را خنک نگهدارید

هر چه لپ تاپ شما در شرایط "داغ تری" کار کند، احتمال اینکه با نوعی خرابی قطعات مواجه شود نیز بیشتر خواهد بود. اگر دائماً بر روی تخت خواب یا یک کاناپه دراز می کشید و از یک بالش بعنوان میزی برای قرار دادن لپ تاپ خود استفاده می کنید، به احتمال قوی دریچه های خروجی هوای آن را مسدود کرده و در نتیجه آن را در شرایط داغ تری قرار می دهد. با وجود آنکه شما می توانید کار زیادی برای خنک کردن یک نت بوک از داخل انجام دهید. اما یقیناً می توانید از بیرون با این مشکل مقابله کنید. کارتان را با یک Pad خنک کننده (شکل) آغاز کنید که گرمای تولید شده توسط نت بوک شما را با دو یا چند پنکه که از طریق یک اتصال USB تغذیه می شوند، پراکنده می نماید.
شما می توانید با پرداخت هزینه قابل قبولی، یک نمونه از این Padها را از تولیدکنندگان معتبری نظیر Antec، Cooler Master و Targus خریداری نمائید. با استفاده از این ابزار ساده، پنکه داخلی نت بوک شما دیگر مجبور نخواهد بود دائماً (یا غالباً) کار کند و به این ترتیب طول عمر ابزار خود را افزایش داده اید.
با اینحال، توجه داشته باشید که نباید از توجه مستقیم به پنکه های نت بوک خود غافل شوید: یکبار در ماه از یک قوطی هوای فشرده برای حذف گردوغبار از تمام دریچه های هوای نت بوک خود استفاده کنید تا به پنکه ها اجازه دهید که کاملاً مؤثر باشند.



شکل:داغ شدن اجزاء داخلی می تواند در بدترین زمان ممکن باعث خاموش شدن لپ تاپ شما گردیده و در عین حالف طول عمر آن را کاهش دهد. برای اجتناب از این مشکل می توانید از یک Pad خنک کننده برای پراکنده نمودن هوای داغ و در عین حال کاهش نیاز به تلاش بیش از حد پنکه های خنک کننده لپ تاپ خود استفاده کنید.

انتخاب SSD

در هر کامپیوتر، درایو دیسک سخت با صفحات (Platter) ظریف، هدهای Read/Write و سایر قطعات متحرک خود، بعنوان یک پاشنه آشیل واقعی در نظر گرفته می شود. یک ضربه ساده یا افتادن دیسک سخت می تواند آن را غیرقابل استفاده نماید. از سوی دیگر، درایوهای دیسک سخت استاندارد گرمای قابل توجهی را نیز تولید می کنند. یک راه حل برای این مشکل وجود دارد. یک درایو (SSD (Solid State Drive). این درایوها که با استفاده از حافظه غیرفرار ساخته شده اند فاقد هر گونه قطعه متحرکی می باشند و این بدان معنی است که گرمای تولید شده توسط آنها بطور قابل ملاحظه ای کمتر است. این درایوها در عین حال آسیب پذیری بسیار کمتری در برابر شوک، لرزش و دماهای بالا دارند. دفعه بعدی که تصمیم به خرید به یک نت بوک می گیرید، به دنبال یک درایو SSD باشید. شما حتی می توانید (در بسیاری از نت بوکهای امروزی) درایو دیسک سخت خود را با یک درایو SSD تعویض نمائید. البته باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که درایوهای SSD در حال حاضر با قیمت بالا و ظرفیتهای ذخیره سازی محدودی عرضه می شوند. با افزایش حج تولید و سطح تقاضای درایوهای SSD، قیمت آنها کاهش یافته و در ظرفیتهای بالاتری ارائه خواهند شد.


نت بوک خود را همانند یک تخم مرغ حمل کنید

تصور کنید که پس از یک سفر خسته کننده یا یک جلسه کاری طولانی نهایتاً به اتاق هتل خود رسیده اید و اولین کاری که انجام می دهید، پرتاب کردن کیف لپ تاپتان بر روی تخت خواب اتاق است. اما ناگهان کیف (و لپ تاپ داخل آن) سر خورده و بر روی زمین می افتد. آیا چیزی شکسته است؟ برای کاهش ریسک خطرات حرکتی، کیفی را برای لپ تاپ خود انتخاب کنید که حداکثر محافظت را فراهم نماید. برای مثال: Targus خطی از کیفهای مجهز به سیستم محافظتی Dome خود را ارائه می کند که در آنها بالشتکهای تعبیه شده در جداره های جانبی با فناوری Air – Protection ترکیب شده اند تا از صفحه نمایش، بدنه و گوشه های لپ تاپ شما محافظت نمایند. اگر به دنبال یک محصول شیک تر هستید، می توانید CODi Courier را انتخاب کنید که نت بوکهای تا 15 اینچ را در خود جای می دهد. البته تقریباً هر پوششی می تواند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد، البته به شرط آنکه به بالشتکهای مناسب مجهز باشد.


در هنگام حمل کیف لپ تاپ خود که فاقد ویژگیهای محافظتی است، از وارد کردن فشار بر آن خودداری نمائید. سعی کنید لپ تاپ (و پوشش آن) را از گوشه ها نگیرید. بهتر است آن را از بخش مرکزی و یا قسمتهای جانبی نگهدارید. ما تعداد زیادی از لپ تاپها را دیده ایم که بدنه آنها بخاطر بی دقتی در حمل و نقل دچار شکستگی گردیده است. این وضعیت نهایتاً به قطعات داخلی لپ تاپ آسیب خواهد رساند.





تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:10 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()

درحالی‌که قدرت پردازش تراشه‌های گوشی‌های هوشمند به سرعت‌های گیگاهرتز دست یافته، فلش درایوهای جدید ساخته‌شده برای گوشی‌های همراه هوشمند نیز به آستانه رقابت با درایوهای حالت جامد لپ‌تاپ رسیده است
بهنوش خرم‌روز: فلش درایوهای امروزی که به طور عادی تا 32 گیگابایت ظرفیت دارند، برای خواندن و ثبت کردن اطلاعات از روش‌های نه چندان پیچیده‌ای بهره می‌گیرند، به‌طوری‌که به گفته برایان شرلی، مدیر سابق گروه حافظه میکرون، فناوری آنها از فناوری به کار رفته در گوشی‌های همراه ابتدایی یا دوربین‌های دیجیتالی چندان متفاوت نیست. ‌


برایان شرلی در گفتگو با سی‌نت توضیح داده است که با تبدیل شدن گوش‌های همراه هوشمند( و ابزارهای این‌چنینی احتمالی در آینده) به کامپیوترهای شخصی و فاصله گرفتن آن‌ها از دستگاه‌های پخش ام‌پی‌تری اولیه، سازندگان تراشه‌های حافظه می‌خواهند حافظه‌های فلش پیچیده‌تری ارائه دهند. وی می‌گوید: «تقریبا تمامی دستگاه‌های پخش ام‌پی‌تری امروزی، ناند (NAND) ناکاملی دارند. ناند نوعی تراشه حافظه فلش است که در تمامی کارت‌های فلش و درایوهای حالت جامد به کار می‌رود. اما در برخی موارد توانسته‌ایم تا حدی به ناند تنظیم‌شده دست یابیم.»
این ناندهای تنظیم شده جایی بین فلش درایو‌های بسیار ابتدایی (مانند سکیور دیجیتال یا کارت‌های اس‌دی) و درایوهای حالت جامد (SSDs) گران قیمتی قرار می‌گیرندکه در لپ‌تاپ‌ها و سرورها به کار می‌روند. شرلی می‌افزاید: « باور ما بر این است که این فناوری بازار شلوغی را در سال 2010/ 1389 پیش رو خواهد داشت.»
درایوهای حالت جامدی که در لپ‌تاپ‌هایی مانند مک‌بوک ایر اپل و ادامو دل به کار رفته‌اند، ‌عملکرد خود را از تراشه‌ها و برنامه‌های دائمی کنترل‌گر پیچیده و پیشرفته‌ای می‌گیرند که چگونگی ضبط و خواندن اطلاعات را مدیریت می‌کنند. با این که ناند تنظیم‌شده قرار نیست لزوما به این سطح از پیچیدگی برسد،‌ اما به آن نزدیک خواهد شد.


طبق گفته‌های گریگوری وونگ، بنیانگذار و تحلیل‌گر اصلی شرکت فوروارد اینسایتز که بر روی فناوری حافظه فلش مطالعه می‌کند، آی‌فون از ناند ناکامل همراه با یک کنترل‌گر مجزا استفاده می‌کند. وی می‌گوید:‌ « آن‌ها می‌خواهند با تحت کنترل داشتن فلش و کنترل‌گر، عملکرد را بالا ببرند. آن‌ها به خوبی از تفاوت‌های محصولاتشان با سایرین خبر دارند. این تجربه کاربر است که برای آن‌ها اهمیت دارد: می‌تواند امکان دانلود سریع موسیقی یا ویدئو باشد، یا امکان پیدا کردن سریع اطلاعات. همه این‌ها به چگونگی تنظیم ناند بستگی دارد.» اما به گفته وونگ، حتی اپل هم در راستای ادامه استراتژی خود در تولید محصولات متفاوت، در پی عملکرد بهتر است.
حتی نت‌بوک‌های آینده هم ممکن است از این نوع حافظه فلش استفاده کنند. نت‌بوک‌های امروزی از پردازشگرهای اتم اینتل، سیستم عامل ویندوز و اغلب منحصرا از درایوهای هارد دیسک استفاده می‌کنند. اما قرار است دسته جدیدی از نت‌بوک‌ها که لقب اسمارت‌بوک گرفته‌اند با درایوهای فلش در سال 2010/ 1389 روانه بازار شوند. این لپ‌تاپ کوچک که همیشه روشن و همیشه متصل به اینترنت متصل است و باتری‌اش تمام روز دوام می‌آورد، ممکن است کاندیدای استفاده از ناند‌های تنظیم‌شده باشند.





تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:9 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()



هر تکنولوژیی قبل از آنکه تولید شود، ابتدا در ذهن یک نفر جرقه می زند و بعد گروهی آن ایده را سبک سنگین می کنند تا به مرحله تولید برسد. اگر نگوییم ایده و طراحی یک وسیله از تولید آن مهمتر است، مطمئن باشید کمتر هم نیست.
از امروز می خواهیم سلسله مطالبی را با موضوع "خیال را اختراع کن" بنویسیم. همان طور که از عنوان مشخص است قصد معرفی ایده های خیال پردازانه عده ای جسور را داریم. ایده هایی که مطمئنا در چند سال آینده وسایلی می شوند که هر روز با آن ها سر و کار داریم...

نام دستگاه: RollTop (رول تاپ)
طرح: Orkin Design ( اورکین دیزاین)

شما هم مثل من از بدبار بودن لپتاپ تان خسته شدید؟
اگر باریک ترین و سبک ترین لپتاپ را هم داشته باشید باز هم حمل یک شی مسطح 15 اینچی (حالا یا بزرگتر یا کوچتر!) که دو سانتی متر ضخامت دارد، به مرور زمان اذیت کننده است. بعضی وقتا آدم دوست دارد لپتاپ ش را تا کند بگیرد دستش! هر چه جمع و جور تر بهتر...

شما هم هزار و یک جور وسیله با خودتان این ور و آن ور می برید؟
فرض کنید یک گیک دنیای آی تی هستید. فیلم زیاد می بینید، سر و کارتان هم با Tablet هاست، در ضمن مجبورید این ور و آن ور هم بروید! حیف که نمی شود این همه وسیله را با هم جا به جا کرد...

________




ایده رول تاپ تمام این مشکلات را رفع می کند. لپ تاپ شما از یک صفحه OLED انعطاف پذیر ساخته شده است که لوله می شود. می توانید خمش کنید و یک کیبرد و مانیتور بسازید. می توانید کامل بازش کنید یا تبدیل به یک تبلت بشود. می توانید یک صفحه بزرگ برای فیلم دیدن داشته باشید. در عین حال شارژر و دیگر متعلقاتش هر کدام برای خوب جایی دارند.






تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:8 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()

بسیاری از کارشناسان آی.تی معتقدند پدیده فناوری امسال، نت‌بوک خواهد بود. اما تفاوت بین نت‌بوک‌ها و دیگر رایانه‌های موجود چیست؟


فریبا فرهادیان: نت‌بوک، کلمه‌ای مرکب از دو کلمه اینترنت و نوت‌بوک است که از حدود سه سال پیش باب شد.
به گزارش بی‌بی‌سی، صنعت لپ‌تاپ از سه سال پیش دستخوش یک انقلاب شد. شاید بتوان اصلی‌ترین عامل در ایجاد چنین انقلابی را مطرح شدن پروژه خیریه «یک لپ‌تاپ برای هر کودک» دانست. هدف این پروژه این بود که کامپیوترهایی ارزان‌قیمت را در دسترس مردم کشورهای در حال توسعه قرار دهد. پس از آن بود که شرکت تایوانی ایسوس دریافت که چنین کامپیوترهایی نه تنها برای مردمان کشورهای در حال توسعه سودمند است، که ساکنان کشورهای توسعه‌یافته نیز از آن استقبال زیادی خواهند کرد. به این ترتیب بود که لپ‌تاپ‌هایی سبک‌تر، ارزان‌تر و باریک‌تر با نام نت‌بوک ساخته و عرضه شد.
استقبال بی‌نظیر
اصلی‌ترین عامل محبوبیت نت‌بوک‌ها را می‌توان قیمت پایین آنها در مقایسه با لپ‌تاپ‌های استاندارد بیان کرد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت نت‌بوک‌ها وزن بسیار کم آن‌هاست. هر نت‌بوک با وزنی معادل یک کیلوگرم به مالک خود این امکان را می‌دهد که در حال حرکت کارهایی ساده مثل وبگردی را تجربه کند. برخوردار بودن از صفحه لمسی و صفحه کلیدی نسبتا بزرگ از دیگر مزیت‌هایی است که باعث شده نت‌بوک‌ها کانون توجه مشتریان بسیاری باشند.

نسل اول نت‌بوک‌ها از سیستم‌عامل لینوکس که قدرت اجرای راحت‌تری داشت، استفاده می‌کرد؛ اما به مرور زمان کاربران این سیستم عامل را با انواع سیستم‌عامل‌های مایکروسافت مثل ویندوز XP عوض کردند.
نایت لنکسون از وب‌سایت فناوری CNET، دلیل چنین رویکردی را عدم آشنایی کافی کاربران با سیستم‌عامل لینوکس می‌داند. به گفته او کاربران نت‌بوک‌ها به اندازه‌ای که با ویندوز آشنایی دارند، لینوکس را نمی‌شناسند و بنابراین نمی‌توانند برنامه‌ها و ابزارهای دلخواهشان را روی نت‌بوک خریداری شده نصب کنند. به همین دلیل به سراغ جایگزینی مثل XP می‌روند.
بازار رقابت، داغ داغ
عدم استقبال از لینوکس باعث شد تا مایکروسافت وارد بازار رقابت شود و ویندوز 7 را برای استفاده در نت‌بوک‌ها بهینه‌سازی کند.
لنکسون در این زمینه توضیح می‌دهد: «نسخه جدید ویندوز 7 که مایکروسافت اخیرا روی آن کار می‌کند، بسیار سبک است و هرچند امکان انجام برخی کارها را به شما نمی‌دهد، باعث افزایش قیمت نت‌بوک ها نیز نخواهد شد».
گوگل هم سعی دارد از این میدان رقابت عقب نماند. این شرکت نیز خبر از ارایه سیستم‌عامل جدیدی تحت شبکه برای نت‌بوک‌ها داده است. انتظار می‌رود نسخه جدید نت‌بوک که با سیستم عامل گوگل کروم کار می کند در نیمه دوم سال 2010 / تابستان 1389 به بازار عرضه شود. این سیستم عامل در عرض چند ثانیه بارگزاری می‌شود و به کاربران امکان وب‌گردی و چک کردن ای‌میل را با سرعت بسیار بالایی می‌دهد.
لنکسون پیش‌بینی می‌کند که سرنوشت کروم نیز مشابه سرنوشت لینوکس باشد. کاربرانی که آشنایی زیادی با کروم ندارند، ممکن است نرم‌افزار دیگری را جایگزین آن کنند.





تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:7 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()

فناوری - اچ.پی، سونی، فوجیتسو، توشیبا و اپل، گران‌فروشان بازار رایانه‌های قابل حمل
قیمت لپ‌تاپ‌ها امروزه نسبت به سال‌های قبل بسیار مناسب‌‌تر شده است؛ ولی در بعضی محصولات به ویژه سری‌های کم‌حجم‌تر، قیمت‌های گزافی وجود دارد که از چشم کارشناسان دور نمی‌ماند. مقاله پیش رو از نوشته‌های اخیر بروک کراترز، از دبیران گذشته CNET News.com است که هم‌اینک، به‌عنوان دبیر نسخه آسیایی وال‌استریت‌ژورنال مشغول به کار است.
روی بعضی از لپ‌تاپ‌ها، به ویژه آنهایی که بسیار سبک و فوق ‌قابل‌حملند، قیمت‌های واقعا بی‌شرمانه‌ای خورده است. در عصری که لپ‌تاپ‌ها بسیار ارزان‌تر از گذشته معامله می‌شوند، آیا برچسب‌های 2هزار تا 3هزار دلاری بعضی برندها واقعا می‌ارزند؟ من 3 خاطی و دو دسته را که تخلف کمتری مرتکب شده‌اند ولی با این حال قیمت‌هایشان منصفانه نیست، فهرست کرده‌ام.

متهم ردیف اول: اچ.پی
اجازه بدهید با محصولی از شرکت «هیولت-پکارد» شروع کنیم. لپ‌تاپ اچ.پی Voodoo Envy 133 را می‌توان به داشتن غیرمنصفانه‌ترین قیمت متهم کرد؛ زیرا در حالی برای شما 2700 دلار آب می‌خورد که حدود 8 ماه است روزآمد نشده و بنابراین، سخت‌افزارهای از رده خارج در آن به کار رفته است.
این محصول 13 اینچی فوق نازک در حالی چنین قیمت گزافی دارد که به جز یک درایو نوری خارجی و یک آداپتور برق بی‌سیم، هیچ مزیت فوق‌العاده‌ای به خریدار نمی‌دهد. چه آن‌که پردازشگرش قدیمی و کارت گرافیکی‌اش مدل سال گذشته است؛ و درایو حافظه‌اش هم به جای 128 گیگابایت که اکنون استاندارد است، 64 گیگابایت نصب شده است.
به طور خلاصه مشخصات کلی این لپ‌تاپ چنین است:
• یک پردازشگر قدیمی Core 2 Duo SP7700، با فرکانس 1.8گیگاهرتز ، محصول شرکت اینتل
• یک درایو 64 گیگابایتی از نوع سولید‌استیت
• یک شتاب‌دهده گرافیکی X1300، محصول شرکت اینتل
• یک باتری کم عمر 3 سلولی
• یک درایو نوری خارجی

سونی، دومین متهم
متهم ردیف دوم در گران‌فروشی، سری Z از محصولات سونی وایو است. از سری این محصولات 13 اینچی که تنها 1.5 کیلوگرم وزن دارند، مدل VGN-Z590UBB به قیمت حدود 3900 دلار فروخته می‌شود. جالب توجه این است که گارانتی چنین لپ‌تاپ گران‌قیمتی تنها یک سال است!
با این اوصاف، اول به نکات آن مثبت می‌پردازیم. تراشه گرافیکی جداگانه GeForce 9300محصول شرکت Nvidia در سری Z از محصولات وایو، یکی از غیرمعمول‌ترین ویژگی‌های آن است. تقریبا تمامی لپ‌تاپ‌های فوق قابل‌حمل جدید، از گرافیک روی برد 4500MHD اینتل بهره می‌گیرند. به علاوه روی سری Z حافظه اس.دی.رم DDR3 نصب شده است.
با همه این اوصاف، قیمتی نزدیک به 4هزار دلار برای چنین محصولی خیلی گزاف است، مگر این که سونی برای اتصالات حافظه از طلا استفاده کرده باشد و دیگران را از این موضوع بی اطلاع گذاشته باشد. در غیر این صورت با وجود یک پردازشگر سیلیکونی جدید P9500 اینتل، گرافیک مرکب از اینتل و انویدیا، و یک صفحه‌ نمایش با وضوح بالا، قیمت در نظر گرفته شده به این محصول نمی‌آید.

متهمان ردیف بعدی
محصول 12 اینچی فوجیتسو، لایف‌بوکB6230 با وزن 1.4 کیلوگرم به قیمت 1800 دلار فروخته می‌شود. اگر چه از نظر قیمت پایین‌تر از وودو و وایو قرار دارد، ولی مشخصات آن به هیچ وجه مشخصات یک لپ‌تاپ 1800 دلاری نیست. یک پردازشگر قدیمی 1.2 گیگاهرتزی ULV U7600 اینتل، رم یک گیگابایتی، هارد دیسک 80 گیگابایتی، وای-فای 802.11a/b/g و یک سال گارانتی. واقعا حتی با خواندن این مشخصات آدم چرتش می‌گیرد!


شماره چهار را در فهرست گران‌فروشان، مدل S4202 از سری محصولات 12 اینچی Portege R600 توشیبا به خود اختصاص داده است. جدای از قیمت، نگاهی کوتاه به ویژگی‌های این لپ‌تاپ می‌تواند بسیاری از خریداران به سمت خود جذب کند. وزنی بسیار سبک حدود 1 کیلوگرم، رم 3 گیگابایت، درایو سولید‌استیت 128 گیگابایتی، درایو نوری داخلی، وای-فای 802.11a/b/n و یک وب‌کم در چنین لپ‌تاپ جمع‌و‌جوری حقیقتا فوق‌العاده است.
ولی چه چیز این ویژگی‌های فوق‌العاده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟ شما قضاوت کنید آیا یک پردازشگر سرعت‌پایین SU9400 اینتل (1.4 گیگاهرتز) با یک لپ‌تاپ 3000 دلاری جور در ‌می‌آید؟ این را بگذارید در کنار قیمت محصولات مشابه، مانند نت‌بوک‌های 500 تا 700 دلاری و اچ.پیPavilion dv2 که حدود 900 دلار فروخته می‌شود؛ حالا متوجه می‌شوید که چه کلاه بزرگی برای سر مشتریان رفته است؟


و اما آخرین متهم در فهرست من! با این که می‌دانم با انتقاد مواجه می‌شوم، ولی باید به MacBook Air اپل هم اشاره کنم. بهره‌گیری از پردازشگر جدید اینتل، گرافیک انویدیا و درایو سولید‌استیت 128 گیگابایتی در نسخه جدید این سری از محصولات اپل، پیشرفت خوبی به حساب می‌آید؛ ولی قیمت 2500 دلاری برای آن خیلی زیاد است و به نظر من 2000 دلار قیمتی زیاد ولی مناسب برای چنین محصولی است.





تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:6 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()

 


فناوری - شرکت دل بالاخره به انتظار طولانی کاربران پایان داد و نازک‌ترین و ظریف‌ترین نوت‌بوک خودرا با نام آدامو عرضه کرد؛ اما مشخصات آدامو ضعیفتر از ویژگیهای مک‌بوک ایر اپل است.
نوت‌بوک adamo xps که در رقابت با مک‌بوک ایر اپل ساخته شده، تنها 9 میلی‌متر ضخامت دارد. البته وزن 1.44 کیلوگرمی آن در برابر وزن 1.36 کیلوگرمی اپل هنوز توی ذوق می‌زند، اما ایستادن نوت‌بوک با زاویه 120 درجه اوریب به هنگام کار، زیبایی و ظرافت عملیاتی خاصی بدان می‌بخشد.


درب لپ‌تاب تنها با اشاره یک انگشت باز می‌شود و برای کسانی که می‌خواهند تایپ کنند، محیطی دوستانه و آسان‌تری را عرضه می کند. شرکت دل با این طراحی می‌خواهد خود را در رده بهترین‌های دیزاین و طراحی صنعتی و پا‌به‌پای اپل نشان دهد.
اما مشخصات فنی آدامو از این قرار است: پردازنده آن، اینتل ULV و core 2 duo‌ با سرعت 1.4 گیگاهرتز است که البته مک‌بوک ایر اپل تا 1.86 گیگاهرتز را نیز در خود جای داده است. حافظه موقت (رم) آن نیز 4 گیگابایت بوده و از گرافیک فناوری HD‌ بهره می‌برد. صفحه نمایش LED‌ در اندازه 13 اینچ دارای رزولوشن تصویری نیز 768 در 1366 پیکسل است. اما درون مک‌بوک ایر اپل از کارت گرافیک مستقل NVIDIA 9400M‌ همراه با 256 مگابایت رم استفاده شده است. با این اوصاف، شاید تنها مزیت دل آدامو این باشد که نصف اپل ضخامت دارد.
ترک‌پد آدامو چند لمسی است و در خود فناوری‌هایی چون بلوتوث ، بی‌سیم نسخه N و جی.پی.اس را نیز جای داده است. پورت ویدئویی HDMI در آن همراه با یک آداپتور جدا از نوت‌بوک عرضه شده است. به‌مانند اپل دی.وی.دی درایو ندارد، اما به صورت اکسترنال قابل خرید است.
آدامو هم‌چنین دو پورت یو.اس.بی دارد و با سیستم‌عامل ویندوز7 برای کاربران ارائه می‌شود. عمر باتری سه سلولی آن دو ساعت و باتری شش سلولی 5 ساعت در نظر گرفته شده است. این سیستم علی‌رغم آن‌که دو سال بعد از اپل مک‌بوک ایر عرضه شده، اما در مقایسه با اپل ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. قیمت آن 1800 دلار اعلام شده و نخستین زمان عرضه آن برای کریسمس تعیین شده است.






تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:6 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()

 


فناوری - دانشمندان هشدار دادند استفاده طولانی و مداوم از رایانه های قابل حمل موسوم به "لپ تاپ" قدرت باروری مردان را کاهش می دهد.
به گزارش جام جم آنلاین، محققان دانشگاه لویولا می گویند: اگرچه ممکن است برای بسیاری از مردان جوان، پدر شدن خیلی دور از ذهن باشد اما الگوهای رفتاری شان در دوران جوانی و نوجوانی ممکن است روی توانایی آنها برای پدر شدن در سالهای آتی زندگی تاثیر بگذارد.
پژوهشگران در این تحقیق دریافته‌اند؛ استفاده زیاد از لپ تاپ از جمله فاکتورهایی است که باعث ضعف قدرت بارورسازی در مردان می‌شود.
یک متخصص نظام بهداشتی دانشگاه لویولا در مطالعات خود دریافته است که استفاده زیاد از لپ تاپ به قدرت بارورسازی مردان آسیب می‌رساند.
دکتر سوزان کاویک پزشک و رییس بخش غدد درون ریزشناسی تولیدمثلی در دانشگاه و استادیار دپارتمان مامایی و پزشکی دانشگاه لویولا در این باره گفت: امروزه استفاده از لپ تاپ در بین مردان جوان بسیار متداول شده است و این وسیله به عنوان جدیدترین فناوری، طرفداران بسیاری در بین مردان دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد حرارت ناشی از لپ تاپها می‌تواند به تولید و رشد اسپرم (سلولهای جنسی مردانه) آسیب وارد کند و در نتیجه توان بارورسازی آنها از بین خواهد رفت.
دکتر کاویک به همین دلیل پیشنهاد می‌کند که برای جلوگیری از این تاثیر منفی، مردها باید لپ تاپ‌ها را روی میز قرار دهند و در عین حال از ابزار حفاظتی استفاده کنند.






تاریخ : سه شنبه 91/5/24 | 10:5 صبح | نویسنده : mohammad javad behzadpoor | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.